clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر فناوری
event
1398/04/10
edit
کد خبر : 11,212
اختصاصی /

متروکه ای که پاتوق استارت آپ ها شد

rate_review
719 کلمه - زمان مطالعه: 3 دقیقه و 46 ثانیه

create سارا صفری

بر اساس آمار ارایه شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر تعداد چهار هزار و چهارصد و دو شركت دانش بنیان، 79 مرکز نوآوری و 393 شرکت خلاق و نوآور در کشور فعالیت می کنند.

descriptionتوضیحات بیشتر

سارا صفری_عصر آی.سی.تی، این آمار در حالی مطرح می شود که معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بر این عقیده است که باید فضا را برای رونق كار شركت های دانش بنیان فراهم کرد. سورنا ستاری در گفت گو با خبرگزاری ایرنا گفته است: « در سال های اخیر اتفاقات خوبی حتی فراتر از انتظارات رقم خورده و یك نسل جدید از كارآفرینان در حال ظهور هستند و ما به جایی رسیده ایم كه برخی شركت های دانش بنیان ما به درآمد چند هزار میلیاردی رسیده اند اما این كافی نیست و هنوز در مراحل ابتدایی راه هستیم.»

او در ادامه به کارخانه های نوآوری اشاره کرده و افزوده است:« کارخانه های نوآوری  مدلی برای تغییر فضای شهری، فرهنگ و مبارزه با فرهنگ پشت میزنشینی است چرا كه اتكای صرف به استخدام دولتی، اعتماد به نفس جوانان و سقف آرزوی آنها را محدود می كند.»
به گفته او این محیط است كه اقتصاد دانش بنیان را می سازد و پیش شرط آن نیز وفاق و هماهنگی همه مجموعه هاست و هیچ اقتصادی در جهان با اتكا به منایع زیرزمینی خود توسعه نیافته و پیشرفت كشور مستلزم تكیه بر ظرفیت نیروی انسانی ماهر است.

تغییر کاربری کارخانه های متروکه به مراکز نوآوری

در حال حاضر دو شعبه پارک فناوری پردیس به نام کارخانه نوآوری" آزادی" و کارخانه نوآوری "های وی" در شهر تهران فعالیت می کنند. درواقع کارخانه نوآوری آزادی در مساحتی حدود ۱۸ هزار متر مربع با همکاری بخش خصوصی ایجاد شده است و هر یک از سوله‌های ۱۰گانه این کارخانه نوآوری توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی تبدیل به یک شتابدهنده یا مرکز نوآوری شده که این امر فرصت مناسبی برای تیم‌های استارت‌آپی است تا بتوانند از امکانات این شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی هم آوا در گفت وگو با عصر آی.سی.تی در این باره می گوید: «استارت‌آپ‌ها به عنوان یکی از عناصر مهم زیست بوم نوآوری و کارآفرینی همواره به دنبال محیطی پویا، خلاق و یکپارچه برای دسترسی به سرمایه‌های دانشی، اجتماعی و اقتصادی برای توسعه و رشد سریع و رسیدن به اهداف خود هستند.»

احسان جلوه ادامه می دهد:«‌از این رو در شهریور سال 1396 شرکت هم آوا با پشتوانه سال‌ها فعالیت شرکت های هم گروه در این حوزه، ایده طراحی و ساخت محلی برای تجمیع این زیست بوم را شروع کرد. با جستجوی فضاهای مناسب برای این نوع فعالیت، کارخانه ای متروک در نزدیکی میدان آزادی تهران انتخاب و پس از مطالعات لازم، عملیات مرمت آغاز و اولین کارخانه نوآوری در بستر کارخانه الکترودسازی آما که به علت مسایل زیست محیطی به خارج از تهران منتقل شده بود، متولد شد.»

به گفته او این پروژه، ایران را به عنوان پیشرو در طراحی محیط‌های قدیمی و تبدیل آن برای کسب و کارهای جدید و نوآور منظور کرد که نمونه های دیگر آن ایستگاه اف،کارخانه برلین و کارخانه لیبسون است که ایران توانسته چهارمین کشور در این حوزه معرفی شود.

بر اساس این گزارش، کارخانه نوآوری آزادی، بزرگ‌ترین مرکز استقرار استارت‌آپ‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا درفضایی به مساحت ۱۸هزار و پانصد متر مربع در غرب پایتخت واقع شده است. موقعیت جغرافیایی ویژه این منطقه و دسترسی های مناسب به شبکه حمل و نقل عمومی، نزدیکی به دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همچنین مجاورت با فرودگاه مهرآباد و ایستگاه مترو از جمله مزایای این محل محسوب شده و حضور دانشجویان، فارغ التحصیلان و نخبگان را در این محل تسهیل می کند.

کارخانه نوآوری آزادی با دارابودن 10 سوله به مساحت 10هزار مترمربع و همچنین 4500 مترمربع ساختمان اداری و ایحاد واحدهای خدماتی شامل فضای کاری مشترک، اتاق جلسات متعدد، سالن همایش، باشگاه ورزشی، رستوران و کافی شاپ، محلی مناسب برای تمرکز استارت‌آپ‌های کشور و شرکتهای سرمایه گذار خطرپذیر است. همچنین با استقرار تابلوی معاملات بورس در برج نوآوری، امکان ارزش گذاری استارت آپها و ورود به بازار بورس مهیا خواهد شد. سوله‌های این کارخانه نیز با توجه به نیاز مراکز نوآوری مستقر در آن، بازسازی و تغییر داده شده است.

همچنین علاوه برهم آوا که با هدف تحقق آرزوی کارآفرینان جوان، کلیه خدمات از مرحله ایده تا تبدیل شدن به یک کسب و کار را در اختیار قرار می‌دهد، شتابدهنده های  سلامت الکترونیک کارا، وی کست، پلنت، دیجی کالا نکست، هنام فارمد، کارگاه 7 و 8 علی بابا در این مجموعه فعال و تیم های نوآور خود را در حوزه های متنوع شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های همگرا، هوش مصنوعی، سلامت، فین تک، محتوا و رسانه، توریسم و گردشگری، شهرسازی و معماری مستقر کرده یا در حال جذب آنها می‌باشند.

سرانجام در تابستان 97 و در راستای ماموریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارخانه نوآوری به پروژه ملی تبدیل و به عنوان اولین شعبه پارک فناوری پردیس معرفی شد تا عناصر وجودی این زیست بوم به سمت کامل شدن سوق پیدا نماید. پارک فناوری پردیس ماموریت دارد با تشویق و حمایت مراکز نوآورانه و فناورانه، آنها را در توسعه فناوری و رقابت موثر در بازار داخلی و جهانی حمایت کند. این اقدام سبب می شود تا بخشی از تسهیلات و قوانین حاکم بر پارک های فناوری و مناطق آزاد تجاری نیز شامل فعالیت های تحقیقاتی استارتاپ های مستقر در کارخانه شود.

گفتنی است ایجاد اشتغال تخصصی و پایدار بیش از 2 هزار نفر، تبلور فرهنگ کارآفرینی، افزایش سرمایه گذاری در کسب و کارهای نو و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان از آثار مهم شکل گیری کارخانه نوآوری آزادی است. این پروژه ملی به عنوان کانون کارآفرینی و اشتغال در ایران و نمونه ای موفق از همکاری دولت و بخش خصوصی در حمایت و سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها و تجاری سازی محصول آن‌ها، کشورمان را به عنوان قطب نوآوری در منطقه مطرح خواهد کرد.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.