clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر خدمات الکترونیک
event
1402/05/22
edit
کد خبر : 33,456
یادداشت / حکایتی از فرهنگ خدمات برخط؛

آقای ثبت، مشکلات فنی سامانه را اطلاع رسانی کنید!

rate_review
412 کلمه - زمان مطالعه: 2 دقیقه و 14 ثانیه

create حسینی پارسا

قرار بود برخط سازی سامانه های خدمات دولتی آبی باشد بر آتش دوندگی ارباب رجوع، حال آنکه چون بنزین بر آتش سرگردانی مردم در کوچه پس کوچه های بروکراسی های بی دلیل زبانه می کشد.

descriptionتوضیحات بیشتر

حسینی پارسا؛ این روزها ناپایداری سامانه های مرتبط با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور زبانزد عام و خاص است چرا که خدمات این نهاد پر اهمیت چسبندگی زیادی با بدنه جامعه دارد و بدیهی است که هرگونه اختلال در این خدمت رسانی بصورت مستقیم روی آحاد جامعه اثرگذار باشد.

از مسئله ی ضعف مشهود در مدیریت برخط سازی خدمات دولتی که بگذریم! اطلاع رسانی وضعیت خدمات برخط به مخاطب بدوی ترین خدمتی که می تواند به مراجعان این خدمات ارائه داد. توقعی بدوی که متاسفانه در کمال خونسردی مدیران دولتی از مخاطب دریغ می شود.

برای مثال از صبح دیروز تا لحظه ی انتشار این یادداشت سرویس امضای الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قادر به خدمت رسانی نیست و در طی مراحل اجرای امضای الکترونیک با خطای نامفهوم " objet Object " روبرو می شود. خطایی که به نظر می رسد آنقدر برای برنامه نویس سامانه نیز ناشناخته بوده که نتوانسته ترجمانی ساده و مفهوم برای آن جاگزین کند! این موضوع زمانی پیچیده می شود که هیچ گونه اطلاع رسانی مبنی بر وجود اشکال در سامانه درج نشده است و مدیران این محصول حتی از درج یک پیام ساده روی سامانه ی خود که کمترین هزینه ای ندارد، دریغ کرده اند! و این مخاطب بیچاره است که باید نهایت تلاش خود را بکار گیرد تا شاید خودش به این نتیجه برسد که اشکال از فرایند کاربری در نحوه اتصال توکن به رایانه و... نبوده و این سامانه است دچار اشکالی بلند مدت شده!

mysabt errors

جالب آنکه بعد از ده ها دقیقه تلاش برای تماس با شماره پشتیبانی درج شده در سامانه که از سه داخلی اعلام شده تنها یکی از آنها پاسخگو بوده و صفی طولانی را ایجاد کرده است اوپراتوری مهربان با مناعت طبعی شگرف پیش قدم می شود و می گوید "آها شما هم با خطای objet Object مواجه می شید؟!" بله مشکل از ماست یک ساعت دیگه مجدد تلاش کنید!! و در مقابل این سوال که چرا وجود مشکل در سامانه را اطلاع رسانی نمی کنید که مردم معطل نشوند، سکوت اختیار می کند!

مسئله ی دیگر، علاوه بر اتلاف وقت کاربر، هرزروی منابع مالی حکومتی است چرا که هر بار تلاش برای اجرای امضای الکترونیک نیازمند یک بار ورود به سامانه ثبت من از طریق کد یک بار مصرف ارسالی پیامکی است و هر پیامک خدماتی در بازار امروز حداقل 500 ریال برای سازمان ثبت آب می خورد! با یک حساب سرانگشتی در طی 12 ساعت کاری گذشته که سامانه دچار اختلال بوده است اگر هر کاربر هر 30 دقیقه یک بار تلاش کرده باشد خوش بینانه 6 پیامک 500 ریالی مصرف کرده است و اگر کاربران حاضر در سامانه را 500.000 نفر در نظر بگیریم بطور میانگین در این مدت حدود یک میلیارد و پانصد میلیون ریال از منابع مالی آن سازمان تلف شده است!

mysabt payamak

در واقع نگارنده در این یادداشت قصدی جز امر به معروف ندارد! به نظر می رسد در این فقره معروف آن است که اگر قادر به انجام وظیفه نیستیم حداقل با شهامت آن را ابراز کنیم که مخاطب وقت گرانِ خود را صرف سایر مصائب روزمره ی خود کند...

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.