clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر شتابدهی
event
1402/12/14
edit
کد خبر : 34,714

پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به استارت‌آپ‌ها

rate_review
801 کلمه - زمان مطالعه: 4 دقیقه و 10 ثانیه
روز گذشته دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در نشست خبری، از تغییر رویکرد این ستاد و تمرکز بر استارت‌آپ‌های بزرگ-مقیاس در حوزه هوش مصنوعی خبر داد. v

descriptionتوضیحات بیشتر

عصر آی.سی.تی،  او همچنین حجم تسهیلات پرداختی این ستاد در سال جاری به شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال را ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد که سهم شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی از این میزان، ۴۵ درصد بوده است.

تامین مالی شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال یکی از وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. حسین ملازاده، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، در این نشست در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره حجم تسهیلات پرداختی به شرکت‌های اقتصاد دیجیتال گفت: «ستاد اقتصاد دیجیتال از منابع مستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری معادل ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات خرد (کمتر از ۵ میلیارد تومان) در اختیار شرکت‌ها قرار داده است. حدود ۴۵ درصد از این منابع، در اختیار شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی قرار گرفته که بیش از ۹۰ درصد این تسهیلات در راستای بازارسازی این شرکت‌ها پرداخت شده است.»

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست‌جمهوری در ادامه درباره نرخ بازپرداخت تسهیلات اعطایی به شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال توضیح داد و گفت: «نرخ بهره این تسهیلات بسته به طرح‌ها و منابع متفاوت است. با توجه به اینکه منابع ستاد اقتصاد دیجیتال با صندوق‌های پژوهش و فناوری به اشتراک گذاشته می‌شود و رویکرد و منابع هر صندوق برای ارائه خدمات مالی و حمایتی متفاوت است، نرخ بهره و مبلغ تسهیلات پرداختی نیز متفاوت خواهد بود.

ممکن است نرخ بهره تسهیلات پرداختی به یک طرح، ۴ یا ۱۸ درصد باشد. علاوه بر این، ممکن است که یک طرح نوآورانه باشد، اما هیچ بازاری برای آن وجود نداشته باشد؛ در این حالت، تامین مالی این طرح در قالب اعتبار مالیاتی، قانون جهش تولید دانش‌بنیان یا منابع صندوق نوآوری و شکوفایی تامین خواهد شد.»

ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در تابستان سال ۱۴۰۱ از طرح جهش هوشمندسازی با هدف توسعه فناوری‌های نوظهور و کاربردی در حوزه‌های مرتبط با هوشمندسازی، رونمایی کرد. برگزیدگان این طرح نیز در اواخر سال گذشته معرفی شدند. دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره اجرای مجدد این طرح بیان کرد: «با توجه به تغییر رویکرد معاونت علمی و فناوری به ستادها، در حال حاضر تمرکز ستاد اقتصاد دیجیتال بر شرکت‌های بزرگ-مقیاس در حوزه اقتصاد دیجیتال است. به همین منظور، این ستاد در راستای تسهیل ورود شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال به بازار متمرکز خواهد شد که باید از منابع تبصره ۱۶ و ۱۸ بودجه، قانون جهش تولید دانش‌بنیان و منابع صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده می‌کند.»

 خروج طرح جهش هوشمندسازی از ستاد اقتصاد دیجیتال
ملازاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طرح جهش هوشمندسازی بر حمایت از شرکت‌های کوچک‌ مقیاس در حوزه اقتصاد دیجیتال متمرکز بوده است، اعلام کرد: «در حال حاضر این طرح به ستاد مرتبط به فناوری‌ها در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری‌ واگذار شده است.»

ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در راستای اهدافی همچون تدوین سیاست‌ها و تعیین اولویت‌های توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با توجه به اسناد مصوب این حوزه به‌ویژه سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله کشور، ایجاد هماهنگی بین دستگاهی و همکاری برای تسریع در انجام طرح‌های کلان و فناورانه حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی کشور و توسعه کسب‌وکارهای این حوزه تشکیل شده است.

حسین ملازاده در این نشست خبری که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، برنامه‌های ستاد اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی را تشریح کرد و گفت: «معاونت علمی و فناوری از سال ۱۳۹۷ پیگیر توسعه فناوری‌های مرتبط با حوزه هوش مصنوعی بوده و این نهاد نخستین دستگاه دولتی است که در این حوزه اقدام به تعریف پروژه‌های مرتبط کرده است.»

تمرکز بر کاربردپذیری هوش مصنوعی در اقتصاد
او در ادامه با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی بیان کرد: «در دوره جدید معاونت علمی، ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی بر حوزه کاربردی‌سازی هوش مصنوعی و ورود به حوزه اقتصادی متمرکز شده است.»

ملازاده کمک به مقیاس‌پذیر شدن فناوری هوش مصنوعی از جنبه اقتصادی و کاربردپذیری آن را از جمله وظایف ستاد توسعه هوش مصنوعی معاونت علمی ذکر کرد و گفت: «کمک به هوشمندسازی دولت از دیگر ماموریت‌های ستاد به شمار می‌رود تا از این طریق مسوولان دولتی بیش از گذشته با مباحث حوزه هوش مصنوعی آشنا شده و از کاربردهای آن بهره‌مند شوند.»

او تسهیل‌ ورود شرکت‌های دانش‌بنیان‌ به هوش مصنوعی از طریق برقراری ارتباط با شرکت‌های بزرگ را از دیگر برنامه‌های این ستاد ذکر کرد و ادامه داد: «تسهیل‌گری در زمینه قوانین مربوطه یکی‌ دیگر از کارکردهای این ستاد است؛ چرا که معاونت علمی خود را مدافع بخش خصوصی و پناهگاه استارت‌آپ‌ها برای ورود به بازار می‌داند.»

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی همچنین درباره مسابقات ملی و بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی گفت: «با همکاری بخش دانشگاهی و خصوصی مسابقه‌هایی در زمینه برنامه‌نویسی متمرکز بر هوش مصنوعی را برگزار کردیم. این رقابت، یک سلسله مسابقات است که از یک ماه پیش آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد. این مسابقه‌ها در ۱۰ قطب استانی برگزار خواهد شد و در نهایت ۱۰۰ نفر به شکل حضوری برای رقابت حاضر خواهند شد که در این رقابت حدود ۶۰ نفر از سایر کشورها نیز حضور دارند.»

ملازاده با اشاره به برگزاری دومین مسابقه با همکاری دانشگاه امیرکبیر گفت: «این مسابقه نیز در سطح ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد و در نهایت این رویداد بین‌المللی در چین برگزار و نتایج در قالب ورک‌شاپ ارائه خواهد شد. همچنین مسابقه بعدی به همت یکی از سکوی‌های موفق ما در حوزه آموزش برنامه‌نویسان برگزار خواهد شد.»

او با اشاره به حضور ۳۰ هزار نفر در این مسابقات تصریح کرد: «پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر درگیر فرآیندهای این مسابقه‌ها شوند. در پایان نیز جوایزی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و برگزارکنندگان به برگزیدگان اهدا می‌شود.» دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در نهایت به اهمیت توسعه نیروی انسانی در توسعه فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی پرداخت و با اشاره به برنامه هفتم توسعه بیان کرد: «در اسناد و قوانین بالادستی به دولت تکلیف شده تا شرایط را برای آموزش نیروی متخصص حوزه اقتصاد دیجیتال فراهم کند.» او با استناد به اینکه رهبری بیان کردند که ما جزو ۱۰ کشور دارای این فناوری قرار بگیریم، تاکید کرد که یکی از ملزومات کسب جایگاه برای ایران در میان ۱۰ کشور اول در حوزه هوش مصنوعی، توسعه نیروی انسانی است.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.