clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر خبر
event
1398/04/04
edit
کد خبر : 11,175

آینده دیجیتالی موفق و مثبت برای همه

rate_review
681 کلمه - زمان مطالعه: 3 دقیقه و 34 ثانیه

create آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد

زمینه‌های به سرعت در حال توسعه، همچون هوش مصنوعی، بلاک چین و زیست فناوری، توان بالفعل فراوانی را در راستای ارتقای سلامت و ایجاد راه حل های نوآورانه برای چالش های جهانی دارند.

descriptionتوضیحات بیشتر

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد
 
عصر آی.سی.تی:  فناوری های  جدید فرصت های شگفت انگیزی برای سرعت بخشیدن به فعالیت های سازمان ملل متحد در راستای صلح، توسعه پایدار و حقوق بشر فراهم می آورند. پیشرفت های علمی در حال کمک به درمان بیماری های مرگ بار، تغذیه جمعیت های  روبه افزایش، هدایت رشد اقتصادی و مرتبط کردن کسب و کارها، جوامع، خانواده ها ودوستان در سراسر جهان هستند.
 
سرعت تحولات قابل توجه است. فناوری های جدید با سرعتی بی سابقه در حال جهش از مراحل آزمایشی به استفاده جهانی هستند. بیش از ۹۰ درصد تمامی اطلاعاتی که امروزه وجود دارد دردو سال اخیر ایجاد شده اند. بر اساس آنچه  به تازگی یکی از پیشگامان عرصه فناوری به من گفت با وجود اینکه در حال حاضر این زمینه‌ها با سرعت نور پیش می روند توسعه و پیشرفت ها در آینده هرگز به کندی امروز نخواهند بود.

باید از چنین ظرفیت‌هایی کمال استفاده را ببریم که نجات بخش و ارتقاء دهنده زندگی هستند. از آنجایی که جهان می کوشد  آرمان های توسعه پایدار را به دست آورد یعنی همان طرح پذیرفته شده بین المللی برای ساختن جهانی بهتر برای همه، فناوری های دیجیتال می توانند به ویژه در زمینه هایی کمک رسان باشند که جهان در آنها بیش از همه عقب مانده است. باید پی گیر رویکردهای فراگیری باشیم که تمامی ذی نفعان را گردهم می آورند. باید قدم‌هایی جدی برای ترویج مشارکت معنی دار زنان و آموزش دختران جوان در علم، فن آوری، مهندسی و ریاضی برداریم.

در حالی که بسیاری از ما تلاش می‌کنیم  به یاد آوریم چگونه بدون اینترنت زندگی می کردیم، همچنان شکاف دیجیتالی باقی مانده است. برای بیش از نیمی از جمعیت جهان دسترسی به اینترنت گران، کند یا غیر ممکن است. این تفکیک در حال تشدید نابرابری ها در سایر حوزه های کلیدی همچون تحصیلات، سلامت و رفاه است. فرصت های دیجیتال برای منفعت همگان باید در دسترس همه باشد.

به علاوه، باید تهدیدات مطرح شده به واسطه فناوری های جدید را نیز شناسایی کنیم. سیستم های تسلیحاتی  خودکار دارای قدرت شناسایی و کشتار، به  واقعییت نزدیک شده اند، توسعه ای  که  از نظر اخلاقی منفور است. شبکه های اجتماعی در راستای نفرت و دروغ پراکنی استفاده می شوند. فناوری  به وسیله  تروریست ها و شبکه های سازمان یافته جنایی سوء استفاده می شوند که در فضای مجازی موسوم به نت سیاه(‌ بخش سیاه اینترنت – Dark web) هستند.
 
آنان از رمزگذاری و پرداخت های تقریبا ناشناس صفحات پرداخت امن اینترنتی برای قاچاق افراد و مواد مخدرغیرقانونی سود می برند. در حالی که نوآوری، زمینه های جدیدی برای استخدام ایجاد می کند، بسیاری از کارمندان وحشت دارند به دلیل اتوماسیون (خودکار سازی)، پررنگ شدن نیاز به کارآموزی مجدد در مقیاس بزرگ، طرح های گسترش یافته حمایت اجتماعی و آموزش از ابتدایی ترین مراحل با تاکید  بر یادگیری مادام العمر کارشان را از دست دهند.

می توانیم و باید تلاش بیشتری کنیم برای کسب اطمینان در این باره که فناوری های دیجیتال پشتوانه ای برای مفید فایده بودن هستند. به همین دلیل من هئیت عالی رتبه برای همکاری های دیجیتالی بنا نهادم که به تازگی گزارش خود را منتشر کرده است. هئیت با هدایت خانم ملیندا گیتس از موسسه گیتس و آقای جک ما از علی بابا کارشناسان متعددی را  گرد هم آورده که در سطح جهانی مشاوره داده اند، با جدیت مذاکره کرده اند، طیف گسترده ای از چالش ها را مورد بررسی قرار داده اند و پیشنهادهای دقیق برای تشریح بهترین فناوری های جدید ارائه کرده اند.

هئیت، راهکارهایی برای کاهش شکاف دیجیتالی، افزایش همکاری و کنترل بهتر توسعه فناوری های دیجیتال از راه نمونه های شفاف و آزاد، سریع وچند منفعتی پیشنهاد کرده است. روش های کلاسیک نظارت دیگرکارآمد نیستند. فناوری آنچنان سریع پیش می رود که در ضمن نشست تصمیم گیران برای، آماده سازی، بحث ، تصویب، امضا و اجرای کنوانسیون یا موافقتنامه ای جدید، چشم انداز به کلی تغییریافته است. سیاست های عصر آنالوگ در زمان دیجیتال کار ساز نیست.

اینجانب از هئیت عالی رتبه بابت شناسایی سازمان ملل متحد به عنوان تنها سکوی قانونی و پویا استقبال می کنم که دولت ها، جامعه مدنی، دانشگاهی، جامعه علمی و صنعت فناوری می توانند در آنجا برای مباحثه پیرامون راه پیش رو کنار هم جمع شوند. فراتر از توان گرد هم آوری سازمان ملل متحد، تعیین معیارها ، ظرفیت سازی و تلاش ها برای جمع آوری داده های مان نیز در جای مناسب خود قابل ارائه است. اینجانب نقشه راهی برای پیش بردن نقش سازمان ملل متحد تهیه خواهم کرد و پذیرای هربحثی خواهم بود که ذی نفعان مفید  بدانند.

گفتمان را نمی توان متوقف کرد. عصر وابستگی دیجیتال با پخش زنده، معامله آنلاین و زمینه های کوتاه کردن راه های ارتباطی عمیق تر می شود. در کنار سایر پدیده های اصلی جهان یعنی تجارت، ارتباطات، تغییرات اقلیمی و جابه جایی انسانی، همکاری بین المللی می تواند تفاوتی بین پیشرفت و هرج و مرج باشد. اکنون به حرکتی نیاز داریم تا اعتماد جلب کنیم، بر معضلات در حال پدیدار شدن غلبه کنیم وآینده دیجیتال صلح آمیز موفق و مثبت برای همه تشکیل دهیم.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.