clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر بانکداری نوین
event
1400/11/21
edit
کد خبر : 29,549
در سال 2021؛

سرمایه‌گذاری جهانی «فین‌تک» به 210 میلیارد دلار رسید

rate_review
709 کلمه - زمان مطالعه: 3 دقیقه و 43 ثانیه
مجموع سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه «فین‌تک» در سال گذشته به 210 میلیارد دلار رسید.

descriptionتوضیحات بیشتر

به گزارش عصر آی.سی.تی، طبق یک گزارش جدید که روز سه‌شنبه منتشر شد مجموع سرمایه‌گذاری جهانی فین‌تک (شامل ادغام و اکتساب، سرمایه‌گذاری خصوصی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر) با رکورد 5684 معامله در سال 2021 به 210 میلیارد دلار رسید.

این در حالی است که این رقم در سال 2020 بالغ بر 125 میلیارد دلار و 3674 معامله بود.

هند بار دیگر در نقشه جهانی خوش درخشید و چهار مورد از 10 معامله برتر فین‌تک در منطقه آسیا و اقیانوسیه از این کشور نشأت گرفته است.

مؤسسه «KPMG» هند که این گزارش را تهیه کرده است می‌گوید: "این نشاندهنده نفوذ روزافزون هند در فضای فین‌تک است. ظهور روپیه دیجیتال این فضا را جالب‌تر خواهد کرد چرا که مدل‌های جدیدتر حول نئوبانک‌ها، ولث‌تک‌ و اینشورتک شکل گرفته‌اند."

براساس این گزارش با عنوان «Pulse of Fintech H2'21»، سرمایه‌گذاری فین‌تک در نیمه دوم سال گذشته 101 میلیارد دلار بوده است.

فضای پرداخت‌های دیجیتال شاهد 51.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 2021 بود (نسب به 29.1 میلیارد دلار سال 2020) و سرمایه‌گذاری در بلاکچین و فضای کریپتو نیز از 5.5 میلیارد دلار در سال 2020 به 30.2 میلیارد در سال 2021 افزایش یافت.

 در این گزارش آمده است که افزایش علاقه به حوزه‌هایی چون «الان بخرید، بعداً بپردازید»، بانکداری نهفته و راهکارهای همسو با بانکداری باز به قوی نگه داشتن فضای پرداخت‌ها کمک کرده است.

امنیت سایبری (4.85 میلیارد دلار) و فناوری ثروت یا ولث‌تک (1.62 میلیارد دلار) نیز شاهد سطح بی‌سابقه سرمایه‌گذاری بودند.

در عین حال ارزش معاملات ادغام و اکتساب (M&A) فین‌تک از 76 میلیارد دلار در سال 2020 به 83.1 میلیارد دلار در سال 2021 رسید.

به علاوه سرمایه‌گذاری خصوصی  (PE) در فین‌تک با رشد بیش از دو برابری به 12.2 میلیارد دلار در سال 2021 رسید.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در فین‌تک نیز با افزایش بیش از دو برابری رکورد 115 میلیارد دلار در سال 2021 گزارش شد.

براساس این گزارش آمریکا حدود 88 میلیارد دلار از مجموع سرمایه‌گذاری و 52.7 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به خود اختصاص داد.

همچنین سرمایه‌گذاری فین‌تک در منطقه آسیا اقیانوسیه تقریباً دو برابر شد و از 14.7 میلیارد در سال 2020 به 27.5 میلیارد دلار در سال 2021 رسید.

 

فین‌تک چیست؟

فین‎تک (Fintech) برای توصیف فناوری جدیدی با هدف بهبود و اتوماسیون ارائه خدمات مالی به کار می رود.

این اصطلاح که مخفف عبارت «فناوری مالی» (Financial technology) است به صاحبان کسب و کار، شرکت‌ها و مشتریان کمک می‌کند تا عملیات و فرآیندهای مالی خود را با استفاده از نرم‎افزار و الگوریتم‌های مخصوص روی رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند بهتر مدیریت کنند.

فین‌تک در ابتدای پیدایش خود در قرن بیست و یکم برای فناوری به کار رفته در سیستم‌های بک‌اند (back-end) مؤسسات مالی سنتی استفاده می‌شد، اما امروزه به سمت خدمات مشتری‌مداری با محوریت بیشتر مشتری متمایل شده است.

این فناوری اکنون در بخش‎ها و صنایع مختلف از قبیل آموزش، بانکداری خرده‌فروشی، جذب منابع مالی برای مؤسسات غیرانتفاعی و مدیریت سرمایه‎گذاری کاربرد دارد و به علاوه شامل توسعه و استفاده از رمزارزها (crypto-currencies) مانند «بیت‌کوین» (bitcoin) است. هرچند این بخش از فین‌تک شاید بیش از همه مورد توجه باشد، اما همچنان پول کلان در سیستم بانکداری سنتی و سرمایه بازاری چند تریلیون دلاری آن نهفته است.

به طور کلی «فناوری مالی» برای توصیف هر نوع نوآوری در نحوه تراکنش و معاملات تجاری بین افراد، از اختراع ارز دیجیتال گرفته تا سیستم حسابداری دوطرفه (Double-entry bookkeeping) به کار برده می‌شود.

با این وجود از زمان انقلاب اینترنت و همچنین انقلاب تلفن‌ هوشمند/اینترنت موبایل، فناوری مالی به طرز چشمگیری رشد کرد و در نتیجه فین‌تک که در ابتدا به فناوری رایانه‌ای مورد استفاده در سیستم‌های بک‌آفیس و پشتیبانی (back office) بانک‌ها یا شرکت‌های تجاری اطلاق می‌شد، اکنون طیف گسترده‌ای از مداخلات فناوری در امور مالی شخصی یا تجاری را توصیف می‌کند.

در حال حاضر فین‌تک انواع فعالیت‌های مالی نظیر انتقال پول، واریز چک با گوشی هوشمند، عدم مراجعه به بانک برای درخواست اعتبار، جمع‌آوری پول برای یک کسب و کار نوپا (استارتاپ) یا مدیریت سرمایه‌گذاری عموماً بدون دخالت یک شخص را پشتیبانی می‌کند.

طبق شاخص پذیرش فین‌تک (Fintech Adoption Index) که توسط شرکت «ارنست اند یانگ» (EY) در سال 2017 اندازه‎گیری شد، یک سوم استفاده‌کنندگان خدمات مالی حداقل از دو یا چند سرویس فین‌تک استفاده می‌کنند و این افراد به طور فزاینده از اهمیت فین‎تک در زندگی روزمره خود آگاه هستند.

چند حوزه که نوآوری‌های فین‌تک بیشترین تأثیر را بر روی آنها داشته‌اند، به شرح زیر است:

- رمزارز و پول نقد دیجیتال

- فناوری بلاک‌چین (Blockchain) شامل اتریوم (Etherium): یک فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) که سوابق را بر روی شبکه‌های رایانه‌ای نگهداری می‌کند، اما فقط دفتر کل مرکزی است.

- قراردادهای هوشمند که با استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای (اغلب با بکارگیری بلاک‌چین) قراردادهای خریدار و فروشنده را به صورت خودکار به اجرا در می‌آورند.

- بانکداری آزاد (Open banking) - مفهومی متکی بر بلاک چین – که فرض می‌کند طرف‌های ثالث باید به داده‌های بانکی دسترسی داشته باشند تا اپلیکیشن‌هایی بسازند که شبکه‌هایی از مؤسسات مالی و تأمین‌کنندگان ثالث را به یکدیگر متصل کنند.

- فناوری بیمه (InsureTech) که به دنبال استفاده از فناوری جهت ساده‌سازی صنعت بیمه است.

- فناوری قانوگذاری (RegTech) که به دنبال کمک به آن دسته از مؤسسات مالی‌ است که با پولشویی یا کلاهبرداری مبارزه می‌کنند.

- مشاوران رباتی (Robo-advisors) مانند «Betterment» که از الگوریتم‌های خاص برای مشاوره‌ خودکار در زمینه‌ سرمایه‌گذاری برای کاهش هزینه‌های آن و افزایش قابلیت دسترسی استفاده می‌کنند.

- خدمت‌رسانی به افراد محروم یا کم‌درآمدی که فاقد حساب‌های بانکی هستند و توسط بانک‌های سنتی یا شرکت‌های اصلی خدمات مالی نادیده گرفته شده‌اند.

- امنیت سایبری، با توجه به گسترش جرایم اینترنتی و ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده‌ها، امنیت سایبری و حوزه فین‌تک وابستگی زیادی به یکدیگر دارند.

منبع: gadgetsnow

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.