clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر بازار
event
1398/05/28
edit
کد خبر : 12,305
اختصاصی /

چشم امید بازار به تداوم کاهش قیمت موبایل

rate_review
323 کلمه - زمان مطالعه: 1 دقیقه و 47 ثانیه

create نسرین حسینی

افزایش قیمت دلار و در پی آن کمبود گوشی های همراه موجود در بازار باعث بالا رفتن قیمت این محصول شد و باوجود اینکه 90 درصد گوشی های واردتی با ارز دولتی وارد می شوند، اما قیمت گوشی همراه کم نشد و با کاهش قیمت دلار نیز برخی شرکت ها قیمت ها را تعدیل نکردند.

descriptionتوضیحات بیشتر

عصر آی.سی.تی، خرداد ماه گذشته رییس کار گروه ریجستری تلفن همراه از حبابی بودن 20 درصد قیمت گوشی های موجود در بازار خبر داده و عنوان کرده بود طی 2 ماه آینده کاهش پیدا خواهد کرد. اظهاراتی که به نظر می رسد رنگ واقعیت به خود گرفته، چرا که روز گذشته، مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره کاهش قیمت این محصول در بازار در پی کاهش قیمت دلار خبر داد.

به نظر می رسد رکود بازار فروش موبایل و واردات گوشی های همراه به صورت تجاری و ترخیص تعدادی از گوشی های به جا مانده در گمرک و ورود آن به بازارطی روزهای اخیر باعث کاهش محسوس قیمت این محصول در بازار شده است.

به گفته سیدجواد احمدی، مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ، قیمت موبایل در گوشی‌های پرتقاضا با کاهشی میانگین ۱۰ درصد همراه بوده که به اعتقاد فعالان بازار به خاطر ایجاد جو رقابتی سالم در میان تجار و افزایش سرعت عرضه و موجودی بالای واردکنندگان قانونی بوده است.

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل نیز در گفتگو با اقتصاد 24 درخصوص کاهش قیمت تلفن همراه در پی کاهش قیمت ارز گفته است: بارها اعلام شده است شرکت‌های واردکننده تلفن همراه باید سهم بازار و کالا را تامین کنند و همانطور که در صورت بالا رفتن قیمت ارز لحظه به لحظه قیمت‌ها بالا می‌رفت امروزه نیز با پایین آمدن قیمت ارز میزان قیمت تلفن همراه نیز باید کاهش پیدا کند، البته عده‌ای در این میان وجود دارند که در این رابطه مقاومت می‌کنند.اگر مقدار بیشتری گوشی وارد شود و واحدهای صنفی که پروانه گوشی تلفن همراه و لوازم صوتی تصویری دارند بتوانند واردکننده باشند و مالیات بر ارزش افزوده و حق و حقوق دولت را پرداخت کنند، در این صورت گوشی از چیزی که در حال حاضر به دست مصرف‌کننده می‌رسد ارزان‌تر خواهد بود.

براساس اظهارات کارشناسان بازار، برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار موبایل و ثبات قیمت‌ها باید تعداد شرکت‌های مجاز وارد کننده گوشی بیشتر شده و همچنین تعادل نسبی در نرخ ارز ایجاد شود تا بتوان قیمت‌های حبابی تلفن همراه را کاهش داد، ولی باید نظارت قوی‌تری روی شرکت‌های واردکننده گوشی‌های همراه  صورت بگیرد.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.